Ik haat het om in ASO te zitten

1  |  2  |  »  |  Last [ Go to bottom  |  Go to latest post  |  Subscribe to this topic  |  Latest posts first ]


EternalLove
Deleted user

Ik haat het om in ASO te zitten

from EternalLove on 03/19/2016 01:10 PM

Begrijp me niet verkeerd, over het algemeen vind ik mijn richting e.d. wel leuk. Alleen is het frustrerend dat mijn ouders me zo vaak niet begrijpen. Beide zijn ze niet hoog opgeleid en werken sinds mijn geboorte niet meer (doet er niet toe waarom niet). Ze hebben geen andere kenissen waar ze wekelijks mee praten waar ze dingen van kunnen opsteken. Mijn woordenschat is sinds het derde middelbaar verschrikkelijk veel uitgebreid en ik gebruik veel "moeilijk" woorden, omdat zo een woordgebruik soms veel makkelijker is voor mij. Maar zelf mijn zus begrijpt me vaak niet eens, terwijl zij in het zesde middelbaar TSO zit. (Voor de Nederlanders: niveau secundair onderwijs van hoog naar laag: ASO (algemeen) - KSO (kunst) & TSO (technisch) - BSO (beroeps)). Ik ben altijd bang dat mensen denken dat ik me zo hoog voel, terwijl dat alles behalve zo is.
Daarnaast is het werken ook plotseling zoveel verandert op een jaartje tijd. Terwijl ik vorig jaar nog veel vrije tijd over had, heb ik nog maar "normale" vrije tijd. Er wordt veel meer van je verwacht dat je 's avonds thuis élke les herhaalt en bekijkt. Elke dag toetsen, elke dag taken. Rust bestaat soms gewoon niet. Gisteren en woensdag ben ik in de klas ingestort omdat ik niets in mijn hoofd nog op een rijtje kan krijgen. En ik kan gewoon geen time-out nemen van school. Je kan geen dag afwezig zijn omdat je anders zoveel mist. Het is opstaan, klaarmaken voor school, school overleven. In de pauze's de samenvattingen voor de toets nog één laatste keer overlezen en de momenten waarop ik rust heb is wanneer ik op mijn bus sta te wachten. Daarna kom ik thuis en moet ik weer voor school werken. Probleem is dat het allemaal al op een uurtje klaar kan zijn, maar door alles doe ik er gewoon steeds urenlang over. Ik hunker zo verschrikkelijk hard naar de vakantie. Jammer genoeg houden de leerkrachten geen rekening met de regel dat er geen huiswerk mag zijn in de vakantie. (Ik 'moet' werken voor Nederlands, biologie, Frans, gedragswetenschappen, Engels)
Uiteindelijk zou ik als ik afgestudeerd ben echt wel graag verder studeren en ik heb echt lang zitten denken dat ik de universiteit niet zou aankunnen (aangezien ik de enige uit m'n familie ben die zal verder studeren). Maar nu zie ik steeds minder en minder het verder studeren zitten...  

Reply

Definitie

25, female

  Level 11

Care Team

Posts: 746

Re: Ik haat het om in ASO te zitten

from Definitie on 03/19/2016 01:21 PM

Ik begrijp wel wat je bedoelt. Ik ben binnen mijn gezin ook de enige die een ASO richting doet, maar omdat het humane is en mijn ouders het gevoel hebben (door mijn zus die stw deed en veel gelijkaardige dingen deed, maar totaal anders) dat het niet zo moeilijk is en ook het gevoel hebben dat mijn broertjes richting veel moeilijker is, zien ze het gewoon als simpel. Wauw dit is een misvormde zin. maar oke, mijn broer doet techniek wetenschappen en dat is zeker moeilijk, maar op een andere manier snapje.

En mijn ouders begrijpen het hele schoolsysteem en zoveel woorden die ik gebruik en dingen die ik zeg ook écht niet. Ik leer constant kritisch te denken en dat probeer ik ook zoveel mogelijk te doen, ik neem informatie van school op in mijn dagelijkse leven en praat op die manier, maar zij snappen dat gewoon niet en zeggen ook gewoon letterlijk dat ik niet moet doen alsof ik slimmer ben an zij, terwijl ik dat ook echt niet probeer, maar ik heb gewoon behoefte om over bepaalde dingen op een normale manier te praten en als zij dan uit onwetendheid domme dingen zeggen wil ik daar gewoon even commentaar op geven.

Ze zijn net zoals jou ouders opzich ook echt wel zo van 'hey, de universiteit is moeilijk, je gaat dat niet kunnen', maar ze weten eigenlijk totaal niet hoe of wat. ze hebben beide wel verder gestudeerd, maar bij mijn papsie is het al heel lang geleden, een hogeschool richting die als ik het goed begrijp tegenwoordig gewoon op de middelbare school te doen is. En mijn mama heeft ook hogeschool gestudeerd, en ze bekijkt alles ook gewoon vanaf daar. Ze hoort van mensen dat universiteit te moeilijk is en het engie wat ze me dan kan aanraden is dat ik het beter niet doe, maar ze heeft gewoon totaal geen idee waarover ze spreekt dan.

Maar hé edwina, als je ooit een universitaire opleiding zou willen doen: probeer het. Als jij je stress enzo onder controle weet te houden denk ik echt dat je dat kan eigenlijk. En ik snap wel dat je verder stueren niet meteen ziet zitten, maar het is wel echt nuttig natuurlijk. Je wou graag ergotherapie doen toch he? Als je dat interessant vindt en daar graag iets mee wil doen later moet je dat echt gewoon doen. Het is oke om in plaats van drie jaar over die studie vier of zelfs vijf jaar te doen. Vakken meenemen kan tegenwoordig gelukkig. :) 

Het leven is een toverbol vol met gekke dingen.

Reply

Definitie

25, female

  Level 11

Care Team

Posts: 746

Re: Ik haat het om in ASO te zitten

from Definitie on 03/19/2016 01:27 PM

omg geen idee of je mijn gefluister op snapchat verstond, maar iks tuurde dus een foto van deze site naar een vriendin van me diik constant snaps stuur met 'kijk ik antwoordde op je bericht' en hij was eigenlijk naar jou bedoeld nu is dat raar ha ai

Het leven is een toverbol vol met gekke dingen.

Reply

EternalLove
Deleted user

Re: Ik haat het om in ASO te zitten

from EternalLove on 03/19/2016 01:43 PM

Ja, precies. Mijn ouders staan ook zo negatief t.o. bepaalde dingen en zijn zo vastgeroest in hun gedachten en het ergste is dat ze nog niet eens genuanceerd denken...
Mijn zus doet ook STW! Dus ik snap wat je bedoelt met de vergelijking, haahha. Vaak zien ze haar dan nog als slimmer, want "Gij hebt niet zo'n grote GIP en stages." (Like wow, ik heb in het vijfde en zesde een eindwerk en volgend jaar inleefdagen..)
Juist daarom praat ik zo graag met jou, hahaha. Het enige verschil tussen ons is dat jij een jaartje hoger zit en met jou kan ik gewoon 'normaal' praten. Over school of andere dingen, discussies zijn niet vreemd door verkeerde interpretaties en we begrijpen elkaar gewoon veel makkelijker. In het echt ken ik maar twee mensen waarmee ik over dit soort dingen kan praten.

Ik wou ergotherapie studeren omdat het het dichtste aanligt bij psychologie, maar uiteindelijk wou ik het liefst van all psychologie studeren... Of Nederlands, maar ik heb geen idee wat ik met Nederlands kan aanvangen.

Mijn gsm is trouwens aan het opladen, dan kan ik snapchat nooit openen :p 

Reply

Definitie

25, female

  Level 11

Care Team

Posts: 746

Re: Ik haat het om in ASO te zitten

from Definitie on 03/19/2016 01:50 PM

Ja echt hé! Mijn zus haar gip was ook echt lang, maar bij haar was dat doordat ze hele stageverslagen moet schrijven, wat totaal anders is dan deonderzoekspaper die ik nu moet doen en redelijk kort is. Het is gewoon een heel andere manier van denken en leren. Mijn mama vond het ook verbazinwekkend dat ik maar zoiets korts mocht maken, want 'in haar tijd' hadden ze een super dikke bundel. Maar in haar tijd was het ook gewoon een letterlijke ik lees dit en schrijf dit neer ding. Terwijl wij nu echt moeten rpoberen onderzoeken voor zover dat mogelijk is. 

Ja inderdaad! Ik haat het echt als mensen vinden dat ik mijn mond moeten houden omdat ik te jong ben of te dom of gewoon omdat ik het blijkbaar niet kan weten wantja, voor dingen rond de actualiteit ofzo moet je echt levenservaring hebben, uhu. Ik ben echt blijd at ik dat soort gesprekken met jou kan overen haha

Maar als je psychologie wilt doen moet je dat proberen hé! Ik heb ook ooit een tijdje gedacht aan Nederlands haha, maar kan je buiten een lerarenopleiding echt Nederlands apart doen? want de dingen die ik altijd vond waren talenstudies waarbij je het sowieso moest combineren met een andere taal :/ 

Het leven is een toverbol vol met gekke dingen.

Reply

Violet.
Admin

23, female

  Level 37

Admin

Posts: 1557

Re: Ik haat het om in ASO te zitten

from Violet. on 03/19/2016 04:34 PM

Ik heb altijd zoveel respect voor kinderen die zo'n hoge niveau doen. Ik red het nu al bijna niet op kader niveau (BSO) laat staan ASO

                       Wanting to be someone else is a waste of the person you are.

Reply

Definitie

25, female

  Level 11

Care Team

Posts: 746

Re: Ik haat het om in ASO te zitten

from Definitie on 03/19/2016 04:37 PM

Violet: maar weetje, de kans is echt heel groot dat wij jou richting weer zoveel moeilijker zouden vinden. Het is gewoon het veel theorie - minder theorie verschil en dan hangt het er gewoon van af of je goed bent in leren of niet. MIsschien zouden wij super slecht zijn in praktijk, jou niveau is echt minstens evenveel waard als het onze. 

Het leven is een toverbol vol met gekke dingen.

Reply

Anelore33

23, female

  Level 17

Posts: 6168

Re: Ik haat het om in ASO te zitten

from Anelore33 on 03/19/2016 04:43 PM

Waarom verander je dan niet van richting?

Reply

frouke
Deleted user

Re: Ik haat het om in ASO te zitten

from frouke on 03/19/2016 04:52 PM

Maar misschien omdat je nu zo veel voor school moet doen kan je de universiteit juist wel aan. Je bent dan iets meer gewend dan sommige andere die ook verder gaan studeren. Dat je de enige bent in je familie die door zou gaan studeren is helemaal niet iets slechts, dus daar moet je niet op letten.

Reply

Violet.
Admin

23, female

  Level 37

Admin

Posts: 1557

Re: Ik haat het om in ASO te zitten

from Violet. on 03/19/2016 04:54 PM

Violet: maar weetje, de kans is echt heel groot dat wij jou richting weer zoveel moeilijker zouden vinden. Het is gewoon het veel theorie - minder theorie verschil en dan hangt het er gewoon van af of je goed bent in leren of niet. MIsschien zouden wij super slecht zijn in praktijk, jou niveau is echt minstens evenveel waard als het onze.

Ik heb alleen de vakken, engels, Nederlands, Maatschappijleer Biologie (omdat ik zorg sector heb) 

voor de rest heb ik iets van 13 uur in de week praktijk lessen van zorg. 

                       Wanting to be someone else is a waste of the person you are.

Reply
1  |  2  |  »  |  Last

« Back to forum